En dag med finska pinnar

Ännu en dag att kryssa i på vägen mot framtiden. Det är dagar som denna som utgör beviset på att det är själva resan som i alla avseenden är målet. Jag tänkte i morse mot bakgrund av att vi i dag firar det finska språkets dag och den uppblossade debatten egentligen bara prata finska hela dagen. Tvingades dock inse att ordförrådet inte riktigt räcker till så det fick bli ett försiktigare firande. Jag stannade för en finsk spets vid ett övergångsställe och tog finska pinnar till kaffet! För alltid retar det någon, tänkte jag.

Nä, man ska inte skoja om allvarliga saker men nog antog diskussionen kring finskan, svenskan och polishuset proportioner som fick en att börja leta efter skämskudden. Vems felet till hela soppan var är sist och slutligen svårt att säga. Antagligen var det en mix mellan det dunkelt tänkta, det luddigt skrivna och så en rejäl dos vanlig konspirationsteori och lite nyhetskättja.

Förklaring: Det finska språkets dag firas i dag till minnet av det finska skriftspråkets fader Mikael Agricola 1557 och språkforskaren Elias Lönnrots födelse 1802.

Dagen blev hur som helst intensiv. Finans- och näringsutskottet i morse, hela eftermiddagen på seminarium för morgondagens självstyrelse kring vilken jag återkommer längre fram i veckan och slutligen kreativt styrelsemöte för Ålands sjöräddningssällskap på kvällskvisten. Nu alltför sen middag.

Ett tag måste jag börja leta efter den här.


Kommentarer

Populära inlägg