Tyvärr, detta kan slå snett

Jag börjar väl bli gammal och känslig men det här som stod i Nya Åland i torsdags fick mig att hicka till rejält och sedan dess hålla ett öga på trollen på internet. Jag har nämligen en känsla av att Ålands landskapsregering trampat snett i kommunikationen gentemot Sverige inför satsningen på Almedalsveckan.

I ett pressutskick från Ålandskontoret konstateras i rubriken att Åland i dag är ”svenskare än Sverige”. Det är ett högt spel med mörka krafter. För vad är det egentligen man försöker säga och sälja?
Att vi inte har invandrare? Det stämmer i så fall inte då det finns över nittio olika nationaliteter på vår ö.
Att vi pratar och läser mer svenska än i Sverige? Kanske men är det verkligen något att sträva mot i en värld där den som kan flest språk vinner.
Är det något annat man vill berätta som jag bara inte begriper?

Jag uppfattar tyvärr detta budskap som ganska ogenomtänkt och därmed olyckligt. Det är såklart bra att Åland ger sig in i leken under Almedalsveckan men precis som när man rider på tigrar gäller det att hålla tungan i rätt mun. Till Almedalen kommer Sveriges främsta PR-gubbor och -gummor med ett enda mål. Att skapa kortsiktiga och långsiktiga rubriker. Man riskerar väldigt mycket att i det sällskapet försöka muta in svenskheten som något slags åländskt säljtrick. I bästa fall kan det låta kaxigt, i sämsta fall kan det bli frånstötande vilket är det sista vi vill. Åland måste och ska vara kompisar med alla, oberoende om de är svenskar eller inte.

Jag har gjort en snabbscanning på nätet för att kolla reaktionerna som tyvärr inte har låtit vänta på sig. Trollen sover aldrig. 
I Hufvudstadsbladet skriver Ole: ”Är det inte så att sloganen ’svenskare än Sverige’ ger ett kraftigt uttryck för invandrarfientlighet?” 
En organisation som heter Fria Tider konstaterar att det ”svenska etablissemanget har ännu inte hunnit reagera på den åländska kampanjen, som tros bygga på en kraftig missbedömning av debatt­klimatet i Sverige.”
Exponerat delar gärna med sig av nyheten.
Flashback tycker också det är viktigt.

Ord räknas och spelar roll. Särskilt om man ger sig in i kampen om opinionen på den tuffaste av alla tuffa arenor vilket Gotland är i sommar. Då gäller det att ha en stadig grund att stå på. Jag hoppas jag har fel men ser en risk i att detta kan komma tillbaka på helt fel sätt. Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer i medierna när detta når en större publik.
Michael Sars som ska vara Ålands plats under Almedalsveckan på Gotland ska vara ett inbjudande fartyg, inte frånstötande. Att beskriva Åland som ”svenskare än Sverige” är ett skakigt och riskfyllt tilltag inför opinions-Sveriges viktigaste vecka.

Kommentarer

  1. Vad som skrivs på Flashback så ska man nog ta med en nypa salt med tanke på de andra forumen som finns där, tex vilka droger som passar bäst ihop med andra droger och nu pratar jag inte om alkohol eller cigaretter.
    Fria Tider må ha skrivit en artikel men de som kommenterat verkar gilla Åland mer än vad de gillar Sverige just nu, även om de bor i Sverige.
    Jag kan däremot hålla med om själva grejen "Svenskare än Sverige" kan väcka irritation, jag har vänner i Sverige som undrade vi riktigt höll på med för det har spridit sig rätt bra redan.

    SvaraRadera
  2. Mycket märklig maknadsföring. Riskerar att slå helt fel. Svenskare än Sverige är väl dessutom helt fel, vem hejar på Sverige i ishockey-VM? Åland är väl det län i f Finland som släpper in flest invandrare? Därför att man inser att de behövs. Jag har aldrig upplevt Åland som invandrarfientligt! Tvärt om. Men så här kan man ju bara inte göra...Håller med om vart enda ord i ovanstående text!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg