Welcome Your Highness!

Välkommen till Åland, prins Edward! Den här veckan blev det äntligen offentligt det som en allt större krets ålänningar varit införstådda i. Att ta emot representanter för ett kungahus är inget som sker med vänstra handen. Det krävs förberedelser och minutiös planering och rätt många har på olika sätt varit informerade och involverade. Statsöverhuvuden vill inte ha överraskningar, allt måste ske med en avsikt.

Arbetet med att få hit prins Edward började sommaren år 2011 och så här gick det till. Jag var ordförande i International Island Games Association, den internationella öspelsrörelsen, och Roger Nordlund var talman i Ålands lagting. Han är också en ivrig och såvitt jag begriper skicklig tennisspelare och var liksom jag på väg till Isle of Wight och den sommarens NatWest Island Games. Han för tennisens skull och jag som ordförande.

Innan avresan mötte jag upp med Roger för att höra hans syn på att försöka bjuda prinsen till Åland. Roger nappade direkt. ”Berätta om Bomarsund och Victoriakorset!” uppmanade han och det gjorde jag. Under två dagar visade jag prins Edward och hans stab runt på Isle of Wight. Vi drog från det ena idrottsevenemanget till det andra och jag häpnades över den entusiasm och uppriktiga nyfikenhet prinsen visade upp. Han hälsade och log och pratade och brydde sig. Så ofta jag fick läge tog jag i samtal med prinsen och hans högra hand, brigadier John Smedley, upp Bomarsund, Åland, självstyrelsen, Victoriakorset och mycket annat. Säkert nojsade jag också om hur jag själv satt på min far Magnus’ axlar år 1976 då prins Edwards mor och far, drottning Elisabeth och Philip kom till Mariehamn!

Väl hemma skrev jag två brev, fick dem redigerade av IIGA:s dåvarande generalsekreterare Kay Batty och godkända och undertecknade av Roger Nordlund. The rest is history.

Ett tag trodde jag det hela var bortglömt och stekt men sommaren 2013 avslöjade Storbritanniens honorärkonsul på Åland, Bo-Sture Sjölund att ”något är på gång”. Och det visade det sig vara. Jag är stolt och glad och ser nu mycket fram mot att visa prins Edward lite av min egen ö istället för andras.

Häromåret fyllde förresten prins Edward femtio, jag gratulerade förstås!
Här är historien om Charles Davis Lucas som för alltid är den förste mottagaren av Victoria Cross.
Att röra sig med kungligheter är alltid en uppvisning i elegans och diplomati.
När året 2011 var till ända ingick mötet med prinsen såklart i min egen lilla årsöversikt.

Prinsens besök till Åland har uppmärksammats rejält och FNB skrev följande efter att ha intervjuat Andrew Wells, chef för den politiska avdelningen och pressavdelningen på brittiska ambassaden i Helsingfors:

”Det var efter att prinsen träffade flera ålänningar, däribland Jörgen Pettersson (C), under de internationella öspelen på Isle of Wight 2011 som prinsen fick en inbjudan till Åland av lagtingets dåvarande talman Roger Nordlund (C). 
Enligt Wells har Finland Jörgen Pettersson och Roger Nordlund att tacka för det kungliga besöket.
– Inbjudan från talmannen är en av anledningarna till att prins Edward besöker Finland. 
Prinsen kommer också att träffa Pettersson under besöket.”
Att introducera prinsen för åländska öspelsdeltagare ska nu bi ett stort nöje. NatWest Island Games och öspelsrörelsen skänker Åland en viktig plats i den internationella gemenskapen vilket detta besök understryker. Här finns hela FNB-artikeln att läsa.

Allt detta ståhej kring det stundande besöket väcker en massa minnen till liv. Som tur var finns bilder att ta till! Häng med på en tur till Isle of Wight och Royal Yacht Club där vi hade en mottagning. Bilderna har jag fått från Isle of Wight-fotografen Jason Swain.
När det är NatWest Island Games är stämningen alltid på topp!
Jag var mycket imponerad över den entusiasm och nyfikenhet som prins Edward visade var än han drog fram. Mannen som står till vänster om mig i bakgrunden heter brigadier John Smedley och var den som tryckte på så att prinsbesöket till Finland och Åland blev verklighet.
Direkt efter landningen vid en golfbana blev det afternoontea som sig bör. Ingen kan förresten som kungligheter balansera en perfekt kopp te. Mannen till vänster är David Ball, ordförande för NatWest Island Games på Isle of Wight. Han i mitten är jag och den gestikulerande farbrorn i bakgrunden är den dåvarande guvernören. 
Under två dagar hade jag förmånen att visa prinsen runt på Isle of Wight.  
Här möter prinsen vår Medical Advisor Carl Clinton från Jersey.
Uppsluppen stämning mellan prinsen, min fru Helena och representanterna från titelsponsorn och storbanken NatWest, Jerry Whitsey (Jersey) samt John Lindon (Isle of Man).  
Öspelens grundare heter Geoffrey Corlett men han finns inte längre bland oss. År 2011 var han fortfarande i form och delade med sig av lite levnadsvisdom till prinsen. Det var ett möte jag aldrig glömmer och Geoffrey var en man som lärde mig mycket. Vid hans frånfälle skrev jag det här till hans minne. 
Owen Le Vallee (Guernsey) har hedrats för sina insatser för bland annat öspelen med en MBE (kunglig hedersbetygelse) och hör till mina äldsta vänner inom öspelsfamiljen. 
Gillian Christian (Isle of Man) är advokat och vår Legal Avisor. Hon är dessutom fotbollsspelare och har vid flera tillfällen spelat mot bland annat de åländska fotbollsdamerna.
Det finns presenter som väntar prinsen nästan överallt där han drar fram. Efter besöket på Isle of Wight fick han bland annat lokal konst att ta med sig hem.
Prins Edwards privatsekreterare vid den här tidpunkten hette John Smedley och var ”brigadier”. Honom pratade jag allra mest med under prinsens besök på isle of Wight och skrev sedan det här brevet där jag bifogade nedanstående inbjudan från talman Roger Nordlund. Båda breven redigerades av Kay Batty som vid den här tidpunkten jobbade som generalsekreterare för öspelen på isle of Man.
Det här är det officiella brevet från dåvarande talman Roger Nordlund som till sist fick prinsen och hans stab att nappa och inte bara ta sig till Åland utan samtidigt passa på att besöka Finland.

Kommentarer

  1. Mycket bra. Åland har vunnit oerhört mycket tack vare deltagande i öspelen. Både i form av direkta intäkter och i kunskap. Bra jobbat!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg